tirsdag den 15. marts 2011

Kikærtedip med bagt peberfrugt og frisk basilikum


Noget af det bedste ved kikærter er, at de har så store anvendelsesmuligheder. De er gode i salater og i gryderetter, ristede som snack eller stegte som bøffer, og selvfølgelig i den evige klassiker humus. Jeg elsker virkelig humus, og laver det tit, men fik lyst til at prøve at gøre noget andet denne gang. Denne dip er sødere, pga. de bagte peberfrugter, med et fint modspil fra citronsaften og den friske basilikum. Jeg kunne også forestille mig, at en variant med frisk koriander og ingefær ville være et hit, men det må blive næste gang.

Ingredienser:
250 g kogte kikærter
2 røde peberfrugter
1 fed hvidløg
1 stor håndfuld frisk basilikum
1 spsk friskpresset citronsaft
1 spsk olivenolie (jeg brugte en med citron og basilikum, men en helt almindelig kan også sagtens bruges)
1 tsk stødt paprika
1/2 tsk stødt chili
Salt og peber


Start med at bage peberfrugterne i ca. 25 minutter ved 200 grader indtil de ser sådan her ud. Lad dem køle lidt af indtil de er til at røre ved, og flå så skindet af dem.


Alle ingredienser hældes i en foodprocessor og blendes indtil man får den ønskede konsistens. Smages til med salt og peber.




Sådan så min frokost i dag ud.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar