søndag den 13. november 2011

Rødkålssalat med (granat)æble, figner og hasselnødder


Nåmn, så kunne det der julefrokost da heller ikke udskydes længere. Vi er jo nærmest allerede henne i midten af november...

Så vi holdt årets første i fredags. Og jeg havde taget fået den nemme tjans at bikse noget grøntsags-et-eller-andet sammen.


Der er sådan set ikke noget nytænkende ved den her salat. Men det er en af mine yndlingsalater i vinterhalvåret. Og især i julemåneden (som vi alle sammen ved varer i 90 og ikke 30 dage som resten af årets måneder...) er den et meget forfriskende tilbehør til al flæskestegen og leverpostejen og frikadellerne. Når man når på den anden side af nytår, kan man evt. udelade kanel i dressingen, hvis man synes, at det er for julet.


Rødkålssalat med (granat)æble, figner og hasselnødder:
1/2 (lille) rødkål, fintsnittet
Kernerne fra 2 små granatæbler eller 1 stort.
1 æble i tern
8 tørrede figner i tern
100 g hasselnødder, ristede og groft hakkede

Dressing:
Saften fra en halv appelsin
1 spsk sirup
2 spsk olivenolie
1 spsk balsamicoeddike
1/2 tsk stødt kanel

Og nu bliver det kompliceret:
Rødkål, granatæblekerner, æbletern og figner blandes sammen i en skål. Ingredienserne til dressingen piskes sammen og hældes over salaten. Det hele stilles i køleskabet en times tid, så salaten kan marinere lidt. Hasselnødder blandes i lige inden servering.



3 kommentarer:

  1. Hej Kirstine.
    Faldt lige over din opskrift her den anden dag, og den skulle jeg da prøve. Da det jo trods alt ikke er juletid endnu, serverede jeg bare salaten med kyllingefileter ved siden af. Og det var et kæmpe hit. Jeg undlod dog at lave dressingen, og så puttede jeg blokfeta i salaten i stedet for. Det smagte rigtig godt. Så det kan i hvert fald anbefales.
    Mvh. Stefan

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Stefan

      Det lyder lækkert med feta - det spiller garanteret godt sammen med alt det syrlige og søde. Tak for tippet - det vil jeg prøve næste gang :)

      Mange hilsner
      Kirstine

      Slet
  2. Hvor mange mennesker er det til?

    SvarSlet