søndag den 20. maj 2012

Friske fynske fjordrejer


Jeg var på Fyn hos min familie weekenden, og min far havde fået fat i tre kilo spillevende fjordrejer til os. Sæsonen for fjordrejer er meget kort, og det er ikke hvert år det lige lykkes mig at ramme det rigtige tidspunkt, når jeg er hjemme på besøg.

Friske fjordrejer er noget helt andet end de rejer, man køber på frost eller i lage i supermarkedet. De er faste uden at være seje, og smagen er sødlig og meget mild. Personligt synes jeg, at de skal spises på en skive godt brød med en lille smule mayonnaise og lidt frisk citronsaft. Intet andet.

Jeg kan ikke tage æren for denne her, men mine forældre var så venlige at dele opskriften.

Per kilo rå rejer skal du bruge:
4 liter vand
3 spsk salt
1,5 spsk sukker

Derudover skal du bruge:
Rart selskab
Kold hvidvin i rigelige mængder
God tid (vi var fem mennesker, og vi brugte halvanden time på at pille tre kilo rejer)

Bring vandet i kog med salt og sukker. Hæld rejerne i vandet, og lad det komme i kog igen.
Når vandet koger igen, tages gryden af varmen, og rejerne trækker i vandet i 1-2 minutter.
Hæld derefter rejerne over i et dørslag og afkøl dem hurtigt under rindende, koldt vand. Det er vigtigt, at rejerne afkøles så hurtigt som muligt - så slipper de nemlig skallen lettere.

Pil dem og spis dem på den måde du bedst kan lide.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar