torsdag den 21. juli 2011

"Hvid" fuldkornspizza med smøreost, skinke og champignon


Min farmor ringede til mig kl. 20.25 i går aftes og blev mildt chokeret over at høre, at jeg stod midt i madlavningen (hun havde jo selvfølgelig selv spist kl. 17.30 SHARP). Selv havde jeg ikke overvejet, hvor sent det var blevet. For det er jo sommer og lyst og ferie, og derfor (næsten) fuldstændig ligegyldigt hvad klokken er.

Nå, men det var så pizza, jeg stod med fingrene i. Hvid pizza. Dvs. uden tomatsovs. Ikke fordi jeg ikke kan lide tomatsovs, men fordi jeg fik lyst til udskifte den med smøreost. Bare sådan for sjov, ikke? Og det blev SÅ godt. Min kæreste, som normalt synes at hvide pizzaer er lidt kedelige, opdagede ikke engang at tomaten manglede, før han var gået i gang med stykke nummer to. Just sayin'.


Til bunden:
2 dl lunkent vand
20 g gær
200 g pizzamel
100 g grahamsmel
1 spsk olivenolie
1 tsk salt

Fyld:
3-4 spsk smøreost
1,5 dl revet ost (jeg brugte Gouda)
100 g champignon i skiver
1 lille løg i tynde skiver
Italiensk kogt skinke (IKKE det der hakkede til ukendelighed fra Fakta!)
Tørret basilikum og oregano

Udrør gæren i det lunkne vand og tilsæt salt og olie.
Rør melet i, hæld dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Hvis den er for klistret tilsættes lidt mere mel. Jo mere man ælter, jo smidigere bliver dejen, så giv den endelig gas!
Stil dejen til hævning et lunt sted i 30 minutter. 
Slå dejen ned og form den til en kugle, dæk den med et viskestykke og lad den igen hæve i 30 minutter.

Når dejen er færdig med at stå og hygge sig, rulles den ud, så tyndt som muligt, med en kagerulle og så er den klar til fyld. 

Start med at smøre smøreosten på bunden i et jævnt lag og drys med oregano og basilikum.
Fordel derefter revet ost, løg, champignon og skinke på bunden.
Bages i en 225 grader varm ovn i ca. 20 minutter eller indtil den er gylden og sprød.









Ingen kommentarer:

Send en kommentar