tirsdag den 9. august 2011

De bedste vegetarburgere EVER!


Ordet 'vegetarburger' bringer altid skeptiske miner frem hos min omgangskreds. Og egentlig forstår jeg dem godt. Hvis det ikke lige er falafel der er tale om, har jeg faktisk sjældent hverken fået eller lavet en vegetarisk "hakkebøf" der var værd at prøve mere end én gang. Enten bliver de tørre og falder fra hinanden, eller også er de så dybstegte at de næsten drypper. Og jeg gider ingen af delene.

MEN! Så var det at jeg slog et smut forbi her. Og fandt en opskrift på vegetarburgere, som er intet mindre end fantastisk. Virkelig. F a n t a s t i s k! Har ikke fået armene ned endnu. De bliver sprøde udenpå og bløde indeni, og så smager de af en hel masse rare urter og krydderrier. Jeg ændrede lidt i den originale opskrift, efter hvad jeg selv havde i køkkenskabene, og så brugte jeg rigtige æg i stedet for det veganske alternativ. 

Er burgere fastfood, siger du? Ikke i mit køkken (er hjemmelavede burgere nogensinde det...?). Og slet ikke dem her. De tager noget tid at lave, men de er det værd.

Vi spiste dem i fuldkornspitabrød med grillede squash, peberfrugt, tomat, agurk, salat, ketchup og sennep rørt med fromage frais. 

Opskriften giver 9 "bøffer":

1/2 løg, finthakket
8 mellemstore champignon i små tern
1 fed hvidløg, presset
75 g havregryn, kørt til mel i en minihakker
150 g rasp
100 g gulerod, fintrevet
150 g brune bønner (kogt vægt), finthakkede/mosede
50 g mandler, finthakkede
50 g solsikkekerner
1 spsk olivenolie
1 spsk soja
1 spsk ketchup
2 æg
1,5 tsk stødt paprika
1 tsk tørret oregano
1/2 tsk cayennepeber
1 håndfuld frisk basilikum, hakket
1 (lidt større) håndfuld frisk persille, hakket
Salt og peber

Svits løg og hvidløg på en pande, tilsæt champignoner og svits videre et par minutter indtil de er bløde.
Hæld derefter løg og champignon over i skål, og tilsæt alle resterende ingredienser med undtagelse af æggene. Bland det hele godt sammen og smag til med salt og peber.
Tilsæt til sidst æggene og rør til en jævn fars. Sæt skålen i køleskabet og glem alt om den et par timer. På den måde får farsen lige lov til at sætte sig, og så bliver den meget nemmere at forme senere.

Tænd ovnen på 200 grader.
Form farsen til 9 bøffer (gøres lettest hvis man løbende dypper fingrene i vand), sæt dem på en bageplade, og bag dem i ovnen i 25-30 minutter (afhængigt af din ovn) indtil de er gyldne. Vend dem når halvdelen af tiden er gået.

Spis til du ikke orker mere, og frys resten til nem aftensmad en anden dag.



Inden en tur i ovnen

4 kommentarer:

  1. Glæder mig til at afprøve din opskrift:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Så glæder jeg mig til at høre, hvad du synes :)

      Slet
  2. Den er så lækker!!

    SvarSlet