onsdag den 31. august 2011

Semibagte chokolade- og peanutbuttercookies


Engang for maaaange år siden (10 for at være helt præcis) var jeg på udveksling i Canada. Sådan noget med at gå på high school og bo hos fremmede mennesker og blive helt vildt god til engelsk. Agtigt.
Nåmn, canadiere er så ikke helt ligesom danskere. Og det er deres mad sjovt nok heller ikke. Fandt jeg ud af. Og nogle ting var lidt sværere at vænne sig til end andre. F.eks. at der skal ost I ALT. Og at man godt kan spise stew 5 dage i træk. Og at minutnudler tæller som fornuftig frokost.

Men det værste var deres hang til peanutbutter. Som min værtsmor i bedste mening klappede sammen med toastbrød og syltetøj, når hun syntes. jeg trængte til en lille formiddags-/eftermiddags-/aftens-/you name it-snack. Og som jeg absolut ikke kunne udstå hverken smagen af eller konsistensen af. Men som jeg spiste, fordi jeg er godt opdraget. *Host host*

Det tog mig faktisk det meste af det år, inden jeg så lyset. Og så var jeg hooked for life. Nu propper jeg det i alt hvad jeg kan komme til (når jeg altså ikke lige æder det direkte fra glasset... sssshhh). Helst kage. Og gerne sammen med chokolade. Det er derfor heller ikke første gang, jeg lægger en opskrift på cookies med peanutbutter og chokolade her på bloggen, men denne her er lidt anderledes end de andre. For det første fordi det ikke er flade cookies, og for det andet fordi de ikke skal bages færdig.

Lydet det sært? Oh, but it's so lovely. Det lover jeg. 

Jeg fik 21 stykker ud af denne portion. (Muligvis får du flere hvis du smager mindre på dejen end jeg gjorde...)

(Jo, det må man godt, når der ikke er æg i!)

100 g mørkt muscovadosukker
100 g flormelis
100 g smør
170 peanutbutter
1 tsk vaniljesukker
1 spsk varmt vand
200 g mel
1/2 tsk natron
1 tsk bagepulver
3/4 tsk salt
45 g mørk chokolade, groft hakket
45 g lys chokolade, groft hakket

Bland smør, peanutbutter, sukker og varmt vand og pisk det godt sammen med en elpisker.
I en anden skål sigtes mel sammen med salt, bagepulver og natron.
Melblandingen røres sammen med de våde ingredienser, hvilket er lettest hvis man gør det lidt ad gangen og bruger fingrene til at ælte det sammen med.
Til sidst æltes den hakkede chokolade i dejen, og det hele stilles på køl en halv times tid.
Imens varmes ovnen op til 180 grader.

Dejen formen til kugler der trykkes en lille smule så de bliver flade i bunden. Jeg brugte en måleske på 1 1/2 spsk for at få den ens i størrelsen, men man kan sagtens bare bruge hænderne.

Bages i 11 minutter, og ikke et sekund længere, og afkøles på en bagerist, hvis man altså kan vente så længe (jeg kunne ikke....).









3 kommentarer:

  1. Mmmmm det ser genialt lækkert ud! Sikke en fin blog du har :)
    Mvh Maiken

    SvarSlet
  2. Hej Majken,
    Tusind tak! :) Og jeg lover dig at de er lækre. Og dybt vanedannende ;)

    Bedste hilsner, Kirstine

    SvarSlet
  3. Det ser mega lækkert ud!

    Og fed blog:)

    Mvh.
    Mike

    SvarSlet