mandag den 8. august 2011

Baked oatmeal med blåbær


Jeg elsker morgener. Det gør jeg virkelig. Især når jeg har tid til at drikke min kaffe og spise min morgenmad i fred og ro. Også selvom det bliver på bekostning af en ekstra halv time på øjet. Sådan har man jo sine særheder...

Til hverdag gider jeg dog ikke bruge lang tid på at lave morgenmad, og derfor er denne opskrift helt fantastisk. Man kan nemlig bare lave den om aftenen og stille den i køleskabet, eller fryse den ned i passende stykker. Den er nem at have med på farten, og passer i øvrigt også glimrende som mellemmåltid når man bliver hyggesulten ud på eftermiddagen.

Opskriften har jeg fundet på denne fine blog, men har lavet nogle småændringer i den. Bl.a. har jeg tilsat en moset banan, udskiftet hindbær med blåbær, sukker med sirup og mandler med solsikkekerner og hørfrø. Men det kan man jo gøre som man lyster.

Denne portion passer til et lille ildfast fad.

Baked oatmeal

150 g grovvalsede havregryn
1 dl yoghurt naturel
1 dl mælk
100 friske blåbær
1 æg
1 banan, groft moset
1/2 tsk kardemomme
1 tsk kanel
1 tsk vaniljesukker
1/2 tsk bagepulver
1/2 tsk salt
30 g sirup
25 g hørfrø
20 g solsikkekerner (jeg ristede mine på en varm pande inden hældte dem i dejen, så smager de af mere)

Bland de tørre ingredienser, tilsæt de våde og rør til det hele er godt blandet. Vend til sidst banan og bær i dejen og hæld det hele i et lille, smurt ovnfast fad.
Bages ved 180 grader i ca. 35 minutter.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar