fredag den 27. maj 2011

Grov banankage med chokolade og valnødder



Jeg har en svaghed for bananer. Jo mere modne og søde de er, jo bedre. Dog må jeg alligevel have overvurderet mit bananindtag, for jeg havde pludselig lidt for mange, lidt for modne af slagsen liggende. Og da der trods alt er grænser for, hvor mange jeg kan proppe i min morgenyoghurt, måtte jeg jo finde på noget andet at bruge dem til.

Hvem sagde kage...?


Jeg brugte groft mel og havregryn i denne opskrift, fordi det giver et godt modspil til de bløde bananer, og kagen derfor får lidt mere "bid" end hvis man bruger rent hvedemel. Til gengæld ødelægger chokoladen muligvis alle fuldkornenes gode intentioner, men so be it! Hvis man ikke er som mig der kan spise peanutbutter direkte fra glasset kan lide peanutbutter, så kan den udskiftes med almindeligt smør eller olie.

Opskriften passer til en sandkageform eller en lille bradepande:

100 g hvedemel
60 g grahamsmel
45 g havregryn
80 g brun farin
2 spsk hjemmelavet vaniljesukker (alternativt 2 spsk almindeligt sukker og 1 tsk færdigkøbt vaniljesukker)
1 tsk bagepulver
1/2 tsk kardemomme
1/2 tsk salt
2 æg
1,5 spsk smagsneutral olie
1,5 spsk peanutbutter
2 meget modne bananer
90 g æblemos (hvis man ikke selv gider at koge det, kan det færdige på glas sagtens bruges)
60 g yoghurt

Fyld:
1 moden banan, groft hakket
70 g mørk chokolade, hakket
40 g valnødder, hakkede

Varm ovnen op til 200 grader.
Bland først de tørre ingredienser (dvs. mel, havregryn, sukker, bagepulver, salt og kardemomme) sammen i en skål.
Mos de to bananer godt sammen med peanutbutter og bland dem i en anden skål sammen med resten af de våde ingredienser (dvs. æg, olie, æblemos og yoghurt).
Rør de tørre ingredienser i de våde, og vend til sidst den hakkede banan, chokolade og valnødder i dejen.
Dejen hældes i en smurt form og bages i 30 - 35 minutter indtil man kan stikke en kødpind i kagen uden at der kommer dej med op.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar