fredag den 20. maj 2011

Peanutbuttercookies med chokolade, havregryn og mandler



Skynder mig lige at sige det igen: Jeg er hverken vegetar eller veganer. Men jeg kan godt lide at eksperimentere med alternativer til de traditionelle ingredienser. For eksempel ville jeg gerne bevise, at man kan lave en vegansk cookie (dvs. uden æg, smør eller andre mælkesprodukter), af mindst muligt forarbejdede ingredienser, uden at det ville gå ud over hverken smag eller konsistens.


Første forsøg faldt mindre heldigt ud. Altså, de smagte da helt fint, bevares, men det var af en eller anden grund helt umuligt at ælte den hakkede chokolade ind i dejen, så den endte med bare at blive trykket ned oven på kagerne inden de blev bagt. Og det var jo ikke lige det, som var meningen. Andet forsøg var til gengæld en stor succes, så den opskrift tør jeg godt dele. Den kræver dog at man har en foodprocessor eller noget andet som kan hakke mandler og havregryn  meget fint, medmindre man er helt vild med at hakke den slags i hånden (Jeg er ikke).

Og så vil jeg i øvrigt godt lige tilføje, at disse cookies måske nok er veganske, men de er altså hverken kalorielette eller fedtfattige. De er præcis lige så fede og fulde af sukker som sådan nogle, efter min ydmyge mening, skal være.

Til 12-14 stk:

100 g mandler
50 + 25 g havregryn
50 g mel
55 g rørsukker
1/2 tsk natron
100 g agavesirup (almindeligt sirup kan også bruges)
1 spsk vand
2 store spsk peanutbutter
1,5 spsk olie
1 tsk vanilje
70 g mørk chokolade (60 %), hakket
Et nip groft havsalt

Start med at hakke mandlerne groft, og rist dem gyldne på en meget varm pande. Pas på at de ikke brænder.
Hæld dem derefter i en foodprocessor og kør indtil de er hakket fint.
Bland mel, 50 g havregryn, natron, vanilje, sukker og salt, hæld det i foodprocessoren og kør i ca. 15 sekunder.
Bland olie, sirup, vand og peanutbutter og hæld det i foodprocessoren sammen med de tørre ingredienser. Kør indtil det er godt blandet.
Hæld dejen over i en skål og ælt de resterende 25 g havregryn og den hakkede chokolade i dejen. Gøres lettest med fingrene.
Brug ca. 1 1/2 spsk dej pr. cookie, rul den til en kugle og tryk den flad.
Bages ved 200 grader i 7-8 minutter.
Lad kagerne blive på bagepladen et minuts tid efter at de er taget ud af ovnen inden de overføres til en bagerist.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar