onsdag den 27. april 2011

Vegetarisk spagetti bolognese


Jeg er ikke vegetar, men jeg er heller ikke den store kødspiser. Faktisk spiser jeg højst kød et par gange om ugen, ofte sjældnere, og kan derfor godt lide at eksperimentere med vegetariske alternativer. Jeg er stor fan af at bruge linser, bønner og kikærter som de primære proteinkilder i min mad, både i salater, sammenkogte retter og som pålæg. At de så samtidig er billige, og dermed meget SU-venlige, gør ikke min begejstring mindre :)

Denne ret er en af mine personlige favoritter. Den producerer ikke ret meget opvask, det meste af tiden står den og passer sig selv, og det er let at lave en ordentlig skudefuld så der er nok til to dage. Nåe ja, og så smager den selvfølgelig fremragende, hvis jeg selv skal sige det.

Til 3 personer:

1 dl røde eller grønne linser
Olie til stegning
1 løg, hakket
2 fed hvidløg, pressede
2 stilke bladselleri, i tern
1 rød peberfrugt, i tern
2 gulerødder, i tern
1/2 squash, i tern
3 forårsløg, hakkede
1 dåse flåede, hakkede tomater
2 spsk tomatpuré
1/2 dl hvidvin
3 dl grøntsagsbouillon
1 tsk citronsaft
1 tsk sukker
1/2 tsk tørret rosmarin
1/2 tsk tørret timian
1/2 tsk tørret basilikum
2 laurbærblade
Salt og peber

Tilbehør:
Fuldkornspasta
Frisk basilikum, persille og revet citronskal
Friskrevet parmesanost

Start med at svitse løget i olien indtil det bliver klart. Tilsæt hvidløget og lad det svitse med et minuts tid, men uden at det begynder at tage farve. Tilsæt resten af grøntsagerne og svits indtil de begynder at falde sammen.

Hæld tomater, tomatpuré, hvidvin, bouillon, citronsaft, sukker og krydderier i gryden og varm det op indtil det begynder at boble. Smag til med salt og peber, hæld linserne i blandingen og lad det simre en times tid. Tilsæt evt. lidt mere vand undervejs hvis det begynder at koge tørt, linserne suger nemlig ret meget vand.

Server med fuldkornspasta, friskrevet parmesan og en blanding af frisk basilikum, persille og revet citronskal.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar