torsdag den 23. juni 2011

Rugklapper med kanel, rosiner og græskarkerner


SOMMERFERIE!! Slut med læsesal, præstationsangst og dårlig kaffe. Kæft, det har jeg glædet mig til! Fejrede det i går med bodegaøl og cykeltur hjem i regnstorm. Åh, du danske sommer....

Men når vejret nu ikke er til at ligge på stranden, så kan man da heldigvis bage. Så det har jeg gjort.

Jeg har brugt æblemos i dejen fordi jeg havde noget, som skulle bruges, men det behøver man nu ikke. Man kan bare erstatte det med tilsvarende mængde vand eller yoghurt.

Til 12 stk.

150 g rugmel
100 g ruggryn (kan erstattes af havregryn)
200 - 250 g hvedemel
25 g gær
1 dl æblemos
1 dl yoghurt naturel
1 dl varmt vand
1,5 tsk salt
1 tsk sirup
80 g rosiner
70 g græskarkerner
1,5 tsk kanel
Sammenpisket æg til pensling
Sesamfrø

Bland yoghurt og varmt vand og opløs gæren heri.
Tilsæt æblemos, sirup og salt og rør til det er opløst.
Tilsæt de øvrigt ingredienser (hvedemelen lidt ad gangen) og ælt dejen til den er ensartet. Det bliver en temmeligt fast dej, så der skal lægges nogle kræfter i, men den bliver altså bedre af at blive æltet godt igennem, så det er ikke her, man skal blive doven!
Lad dejen hæve lunt og tildækket i en times tid.
Del dejen i to og pres hver halvdel ud til et rektangel som skæres ud i 6 lige store dele og sættes på en bageplade beklædt med bagepapir. Lad dem hæve, lunt og tildækket, i en halv time.
Inden bagning pensles brødene med sammenpisket æg og drysses med sesamfrø.
Bages ved 200 grader i ca. 20 minutter.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar