søndag den 24. april 2011

Krydret citronkylling



Min søde søster og hendes lige så søde kæreste slog et sving forbi København i fredags, og eftersom sådan nogle som regel bliver sultne på et eller andet tidspunkt, havde jeg sammensat en lidt arabisk inspireret middag til dem. Meget af det kunne laves i forvejen, så jeg ikke skulle bruge alt for meget tid på at stå i køkkenet i stedet for at være sammen med dem. Opskriften her er på en ret med kylling, citron og en masse spark fra hvidløg, ingefær og krydderier, som passer godt til solskin og lyse aftener.


Til den fik vi tabbouleh, grillede auberginer, humus, yoghurt rørt med citron og tahin, og arabiske fladbrød som jeg lægger opskriften på ud i morgen.

Men først:
Krydret citronkylling (4 personer)

800 g udskåret kylling med ben (jeg brugte over- og underlår)
Saft af to citroner
2 løg
6 fed hvidløg, pressede
2 spsk frisk ingefær
4 dl vand
1 spsk spidskommen
1/2 tsk cayennepeber
1/2 tsk gurkemeje
1 spsk sukker
Salt og peber
Olie til stegning

Start med at brune kyllingen i olie, tag den op og stil den til side.
Svits løg i olie et par minutter indtil de bliver klare men ikke brune, og tilsæt derefter hvidløg, ingefær og krydderier og lad dem svitse med et minuts tid.
Hæld vand, citronsaft og sukker op i panden, læg kyllingestykkerne ned i væsken og krydr med salt og peber. Læg låg på, skru ned for varmen og lad retten simre i ca. 45 minutter.







Ingen kommentarer:

Send en kommentar