søndag den 13. marts 2011

Morgensalat af appelsin, grapefrugt og karamelliserede nødder


Måske er det lidt sært, men jeg tror, at morgenmad er mit yndlingsmåltid på hele dagen. Og jeg bliver en lille smule umulig at være sammen med, hvis jeg ikke har haft tid til mad og kaffe, inden jeg farer ud af døren om morgenen. Vil faktisk hellere undvære en halv times ekstra søvn... Ja, det var det jeg sagde: Sært, er det.

Nåmn, denne "salat" med appelsin, grapefrugt og karamelliserede nødder og havregryn er en virkelig dejlig måde at sparke dagen i gang på, og så passer den i øvrigt også rigtig godt som det friske indslag på et brunchbord.

Du skal bruge:
2 grapefrugter
2-3 appelsiner
100 g rørsukker
80 g nødder og/eller kerner efter smag
40 g havregryn (jeg brugte grovvalsede)

Start med at måle nødder og havregryn af, og stil det så du har det i nærheden. Du har ikke tid til at løbe efter det, når du når dertil, hvor du skal bruge det.

Varm sukkeret langsomt op på panden. Ikke noget med at blive utålmodig!

Hold godt øje med det, for lige pludselig går det stærkt, og det smager ikke godt hvis det når at brænde på.

Når sukkeret lige er smeltet tages panden af varmen, og nødder og havregryn hældes i sukkermassen og vendes rundt. Det er om at skynde sig, for sukkeret bliver meget hurtigt stift igen. Blandingen hældes derefter ud på et stykke bagepapir og skilles lidt ad ved hjælp af to gafler. Lad det køle helt af inden det skal bruges, eller hældes over i en beholder.


Til salaten blandes grapefrugt og appelsin. Hvis man synes at grapefrugten er for bitter kan man evt. drysse den med lidt rørsukker. 


Lige inden servering drysses nødder og havregryn over salaten.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar