fredag den 25. marts 2011

Quinoa med forårsfornemmelser



Denne ret er frisk og farverig (hvilket dog ikke helt er til at se på billederne), og er en dejlig afveksling fra vinterens kål og rodfrugter, mens man venter på sommerens grønt.

Opskriften har jeg fra denne smukke veganske blog, men jeg har tilladt mig at lave nogle småændringer selv, så denne udgave er lidt mindre besværlig (og efterlader lidt mindre opvask) end den originale. Desuden har jeg brugt en vaniljeeddike som jeg købte i Sydfrankrig sidste år, og som smager helt fantastisk, men som godt kan være lidt svær at finde anvendelse for. Hvis man ikke lige ligger inde med sådan en, vil jeg tro, at man kan bruge en almindelig balsamisk eddike og selv tilsætte vaniljekorn. Jeg har selv planer om eksperimentere med at lave min egen, når jeg engang løber tør (fortsættelse følger).



Til 1 person skal du bruge:
1/2 dl quinoa
1 tsk olie
1 lille løg, hakket
1 gulerod i små tern
1 fed hvidløg, presset
1/2 - 1 æble i tern
6 mandler
1 1/2 spsk tørrede tranebær
1 dl grøntsagsbouillon
1/4 tsk kanel
1/2 spsk balsamisk eddike med vanilje rørt med 1 tsk agavesirup

Start med at riste mandlerne gyldne på en tør pande, hak dem groft og sæt dem til side.

Varm olie op på en pande og steg løget indtil det bliver gennemsigtigt. Tilsæt gulerødder og hvidløg og steg videre et øjeblik.

Tilsæt kanel, quinoa, bouillon og et nip salt, skru ned for varmen og lad retten simre i ca. 20 minutter. Rør regelmæssigt så det ikke brænder på.

Når quinoa'en er mør og al væden er absorberet tages gryden af varmen og æble, tranebær, mandler, vaniljeeddike, og persille røres i.

Spis retten som den er, eller server den sammen med eksempelvis fisk, kylling eller andet lyst kød.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar