tirsdag den 29. marts 2011

Yndlingsboller (koldhævede)



Selvom de boller jeg bagte sidste gang blev vældig gode, så er der en anden opskrift som jeg bliver ved med at vende tilbage til. Simpelthen fordi den bare aldrig slår fejl, og fordi jeg næsten altid ligger inde med samtlige ingredienser.
Dette er ikke en opskrift hvor man skal bekymre sig for meget om det æstetiske udtryk. Det er meningen at de skal være sådan lidt... rustikke i det.


Jeg fik 22 små boller ud af denne portion:

1/2 liter vand
15 g  gær
275 g havregryn
275 g hvedemel
1 spsk sirup eller honning
2/3 spsk salt
Blandede kerner/nødder efter behag (jeg brugte græskarkerner, solsikkekerner, hørfrø og sesamfrø - ca. 120 g i alt.)

Start med at udrøre gæren i vandet og derefter sødt og salt.
Tilsæt kerner, havregryn og mel og rør det hele godt sammen. Dejen skal være lidt klistret, så ikke noget med at tilsætte mere mel. Til gengæld behøver man ikke at stikke fingrene i dejen, det er fint bare at røre med en ske indtil man bliver træt i armen.

Dejen sættes i køleskabet i minimum 8 timer og gerne et par dage.

Når man vil bage, klattes dejen ud på en bageplade beklædt med bagepapir, hvilket lettest gøres med en ske som løbende dyppes i vand. Man skal ikke slå dejen ned først.

Lad efterhæve i 20 minutter mens ovnen varmer op til 180 grader varmluft.

Bages i 20-25 minutter indtil de er gyldne. Så skulle de gerne komme til at se sådan her ud.


Og så er man selvfølgelig NØDT til at snacke en direkte fra ovnen med en god klat smør og en balje kaff'!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar