torsdag den 31. marts 2011

Tærte med søde kartofler og fetaost



Jeg havde i mange år den opfattelse, at det var megabesværligt at lave tærte, og det var derfor ikke noget jeg helt turde kaste mig ud i. Den misforståelse er der siden blevet rettet op på, og nu er det en af mine yndlingsløsninger, når jeg mangler ideer til aftensmaden. Der var nemlig nogen, der var så venlig at informere mig om, at 1) man ikke behøver at rulle dejen ud med en kagerulle, det er meget lettere bare at presse dejen ud i formen med fingrene, og 2) der er meget vide grænser for hvad man kan fyre i af fyld = fantastisk mulighed for at få brugt hvad der er i køleskabet.

Denne tærte var lidt et eksperiment, men den endte faktisk med at blive vældig lækker (sagde min kæreste og indhalerede derefter en halv tærte. Er vel også en måde at underbygge sine påstande...). Hvis man ikke kan få fat i søde kartofler, vil jeg tro, at man kan erstatte dem med gulerødder.

Til bunden:
90 g hvedemel
60 g fuldkornsmel (jeg brugte rug)
1/2 tsk salt
3,5 spsk olie
0,6 dl koldt vand

Til fyldet:
400 g søde kartofler
400 g alm. kartofler
1 dl yoghurt
1 æg
1 stort løg, hakket
2 fed hvidløg, pressede
1/2 tsk paprika
1/3 tsk cayennepeber
1 spsk friskpresset citronsaft
100 g gedefeta (hvis det altså hedder fetaost når det ikke er fra et får...?)
Salt og peber
Frisk basilikum
Olie til stegning

En god salat som tilbehør.

Til bunden blandes mel, salt og olie grundigt. Tilsæt vandet og ælt dejen hurtigt sammen. Pres dejen ud i en tærteform på ca. 25 cm i diameter og prik bunden med en gaffel. Forbag tærtebunden nederst i ovnen i 15 min. ved 200°.



Til fyldet skal du starte med at skrælle kartoflerne, skære dem i grove tern og koge dem i letsaltet vand i ca. 15 minutter. Stil dem til side til afkøling.

Svits løget let på panden, tilsæt hvidløg og svits videre et kort øjeblik.

Mos de afkølede kartofler (men efterlad lidt klumper) og bland dem med yoghurt, løg, hvidløg, citronsaft og krydderier. Smag til med salt og peber, og rør så ægget i.



Fordel fyldet på tærtebunden og smuldr fetaosten over.



Bages midt i ovnen i ca. 40 minutter ved 200°. Hold øje med at kanterne ikke bliver sorte.



Ved servering drysses tærten med frisk basilikum.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar